HOME
GALERIE
CONTACT
BESTEL
BEKER
HET BOEK




'Kind moet leren kauwen'

Kinderen leren eten in hun eerste jaar. In principe. Want lang niet voor
ieder kind verloopt dit vanzelfsprekend zonder problemen. Eet- en
drinkproblemen komen regelmatig voor bij baby's en jonge kinderen.
Préverbaal logopedisten Eveline Leeuwenburg uit Oegstgeest en Clairette van der Weerd uit Amsterdam schreven 'Hoera, ik eet!'. Een stappenplan om
kinderen met plezier te leren eten.

Samen met slaap- en zindelijkheidsproblemen behoren eet- en drinkproblemen
tot de grootste frustraties van ouders. De impact van slecht of niet etende
jonge kinderen op het leven van de ouders is groot. ,,Je kunt dan ook niet
zonder eten'', stellen de logopedisten voorop. ,,Eten hoort bij het leven.
Ook bij het sociale leven. Als je niet eet, is er 'iets mis'.''
Een kind dat gezond in zijn vel zit, eet gewoon. Maar regelmatig hebben ook
'gezonde' kinderen  problemen met eten of drinken. ,,En daar is toch altijd
een reden voor'', verklaart Van der Weerd. Het kind kan zich een keer
ernstig verslikt hebben. Het betreft steevast de mondmotoriek, het
kennisgebied van de logopedist.
'Hoera, ik eet!' belicht met name de medische oorzaken van het niet eten of
drinken. Kauwen - 'de meest gevarieerde beweging waar je bij eten mee te
maken krijgt' - vormt net als drinken en zuigen een apart hoofdstuk dat
eenvoudig, maar duidelijk is opgebouwd uit een aantal vaste onderdelen. ,,We
leggen uit wat de normale ontwikkeling is en wat de mogelijke problemen zijn
waar ouders tegenop lopen. Het gaat om herkenning en vervolgens het
toepassen van tips, technieken en adviezen.''
Door het samen met het kind te doen, worden ook de ouders weer gemotiveerd
om hun kind te leren eten en niet op te geven en slechts nog voor te
schotelen wat het wel eet. 'Wat gebeurt er met een stukje eten in de mond,
wat doen tong, onderkaak en wangen en wanneer slikt u het stukje door' zijn
vragen die allereerst worden beantwoord alvorens inzicht te krijgen in de
mogelijke problemen.
De zijwaartse beweging van de tong is bijvoorbeeld de moeilijkste
mondmotorische activiteit. Iets dat het kind moet leren en dat niet altijd
vanzelfsprekend lukt. 'Het voedsel wordt ongewild door de tong naar buiten
geduwd', is bijvoorbeeld een mogelijk probleem.
,,Om de kauwbeweging onder de knie te krijgen, moet het kind iets krijgen
dat kauwen uitlokt'', is dan de raad. ,,De structuur van de voeding moet
geen hap-slikreactie uitlokken. Door het stukje eten in het begin tussen de
kaken te stoppen, wordt de zijwaartse beweging van de tong uitgelokt.''
Het is slechts één van de tips die de ervaren logopedisten in het met veel
foto's geïllustreerde werkboek behandelen. Niet door het opleggen van
regels, maar door ouders en verzorgers de mogelijkheid te bieden zelf een
passende oplossing te vinden. ,,Ieder kind is anders. Misschien is het nog
niet toe aan kauwen. Doe dan een stapje terug. Het streven is dat het kind
actief is: dat het zijn mond open doet, aangeeft dat het meer wil of genoeg
heeft.''
Het boek is voor euro12,95 te koop op
www.hoera-ik-eet.nl.
Nadine Mussert

10 december 2008